Życie ludzi w starożytnej
Grecji przesiąknięte było kultem bogów. Prawie każdemu z bogów poświęcona była
jakaś roślina, którą sadzono wokół świątyń wznoszonych na ich cześć. Drzewa
bardzo stare lub szczególnie piękne stawały się często powszechną świętością,
jak słynny dąb w Dodonie, który był siedzibą i wizerunkiem samego Zeusa.
Podobnej czci doznawały pnie drzew i kloce z grubsza ciosane. Na wyspie Ikaros nieobrobiony
pień drzewa nosił imię Artemidy. Mogiły bohaterów otaczano gajem oliwnym lub
cyprysowym i pod surowymi karami nie wolno było w nim ułamać nawet gałązki.
Chłop grecki przechodząc koło kamienia na rozstajnej drodze, padał na kolana i
polewał głaz oliwą.
Ikebana – stara sztuka
układania kwiatów również wiąże się z wierzeniami. Ułożenie kwiatów jest ściśle
skodyfikowane i symbolizuje 3 płaszczyzny: niebiańską, ziemską i ludzką.
Wszechświat wg Germanów podzielony był na trzy poziomy. Przez wszystkie te
poziomy przenikało Kosmiczne Drzewo, Słowian był nim jesion, u Słowian - dąb.
Cis w starożytnej Grecji był
uważany za drzewo śmierci, robiono z niego wieńce nagrobne a u Słowian igliwiem
posypywano podłogę izby, w której spoczywał zmarły czekający na pochówek.
Cyprys u starożytnych Rzymian był
symbolem żałoby i śmierci, gdyż po ścięciu nigdy nie odrastał. Jego gałązek
używano przy pogrzebach, sadzono go też przed drzwiami, gdy któryś z domowników
umarł. W Chinach nasiona cyprysu łączono z zasadą jang – ich spożycie dawało
długowieczność.
Dąb czczony w starożytnej Grecji. Jako
drzewo święte poświęcone było Zeusowi i Apollinowi. Dodona – najdawniejsze
siedlisko wyroczni greckiej, pyszniła się całym gajem świętych dębów pełniących
rolę wróżbitów. Z szumu ich liści kapłani odczytywali wyroki boskie. U Germanów
dęby poświęcano Donarowi – bogu burz i grzmotów. Dęby czciły też ludy bałto-słowiańskie
i celtyckie.
W mitach greckich jesion posłużył Zeusowi do stworzenia ludzi o sercach twardych jak
kamień, miłujących wojny. U Słowian jesion służył jako drzewo kultowe: sen pod
nim był bezpieczny, bo omijały go węże, a drzewo przeznaczone na trumny
pozwalało duchowi uzyskać spokój.
Sosna była u różnych ludów drzewem
świętym. Szczególną czcią otaczano
ją w Chinach, Japonii, Grecji, Rzymie.
ją w Chinach, Japonii, Grecji, Rzymie.
W
mitologii greckiej topola jest
często wymieniana i poświęcona Hadesowi – bogowi krainy zmarłych. Ponieważ w
owych czasach ludzie przekonani byli, że topola rośnie w krainie zmarłych,
często sadzono ją na cmentarzach i przy pomnikach.
Wawrzyn – symbol nieśmiertelności.
Poświęcony Apollinowi, uchodził za symbol zwycięstwa i tryumfu. W starożytności
dekorowano nim głowy zwycięzców, bohaterów, ale też z niego wykonywano wieńce
nagrobne.
W
starożytnej Grecji jodła poświęcona
była Artemidzie i Dionizosowi. Starożytni Rzymianie, którzy przejęli od Greków
bogów, wierzenia i praktyki magiczne, otrzymali też ugruntowany kult jodły.
Wróżyli więc z szumu jodeł i z cieni na ich pniach. Sen pod jodłą uznawali za
objawienie woli bogów.
Oliwka - w Grecji poświęcona Atenie uchodziła
za symbol duchowych sił i poznania. Ponieważ dostarczała oliwy do lamp oliwnych
przez to pozostawała w związku ze światłem. Symbolizowała oczyszczenie dzięki
czyszczącej mocy oleju a płodność i siły życia, gdyż należy do drzew
długowiecznych.
Figowiec indyjski zwany też „drzewem
Bo”. Wg legendy pod nim Gautama doznał oświecenia i został Buddą. Pielgrzymki
do dziś odwiedzają potomka tego świętego dla buddystów drzewa we wsi na
południe od miasta Goja.
W
dawnych wiekach uważano mirt za
roślinę bogów zwłaszcza bóstw płodności, miłości i śmierci. W Grecji byli to
Afrodyta, Demeter, Apollo i Hades, w Rzymie – Wenus, w Asyrii i Babilonie
Isztar. W przeciwieństwie do wawrzynu, który zdobił zwycięzcę po krwawej walce,
wieniec mirtu był symbolem zwycięstwa uzyskanego bez rozlewu krwi.
Kwiat
wiśni w religiach Japonii oznacza
czystość, piękno, szczęście, niesiony przez wiatr jest symbolem idealnej
śmierci.
Granat jako owoc o wielu nasionach jest
symbolem płodności, przez co
w Grecji poświęcony był Demeter, Herze i Afrodycie.
w Grecji poświęcony był Demeter, Herze i Afrodycie.
Bukszpan – w starożytności poświęcony Hadesowi i Kybele; jeszcze
dzisiaj roślina zmarłych i zarazem symbol nieśmiertelności. Jako roślina
skórzasta i twarda jest symbolem nieśmiertelności.
Akacja – ze względu na trwałe drewno uchodziła za symbol
niezmienności.
U wolnomularzy jest symbolem czystości, nieśmiertelności i wtajemniczenia.
U wolnomularzy jest symbolem czystości, nieśmiertelności i wtajemniczenia.
Róża symbolizowała niezniszczalność, cnotę, tajemnicę; była
atrybutem Afrodyty. Czerwona była symbolem miłości i czci dla zmarłych. W
starożytnym Rzymie urządzano święto róż a jednym z ważniejszych elementów
obchodów tego święta było przystrajanie grobów wieńcami z róż.
U mahometan róża - szczególnie
biała jest symbolem wiary w Allacha. Jak głosi legenda Mahomet przez całe swe
życie żył skromnie w ubogich warunkach w małej glinianej chatce” której na
pewno nie otaczały róże. Ale ludowa fantazja mistyków islamskich każe wierzyć,
że właśnie na posłaniu z płatków róż został on przeniesiony
w cudowny sposób z Mekki do Jerozolimy, skąd wzniósł się do siódmego nieba”. Obecnie wokół słynnego meczetu al-Aksa na pamiątkę proroka i chwałę Allacha rosną róże, ale wyłącznie o białych kwiatach, symbolizując krople potu wylane przez Mahometa zmęczonego podróżą do Jerozolimy. W różnych kulturach dla uczczenia szczególnych gości wysypywano ścieżki powitalne płatkami z róż – nie jest to natomiast możliwe u wyznawców Allacha, gdyż róża jest dla nich duchowym symbolem: żaden mahometanin nie zostawi płatka róży na ziemi; podniesie go i złoży w spokojnym miejscu. W tym pochyleniu się wyznawców Allacha nad płatkiem róży jest obraz pokory i szacunku dla wiary. Zasady islamu nie pozwalają na używanie w sztuce postaci, obrazów; można używać wzory geometryczne i abstrakcyjne. Jedynym wyjątkiem jest rozeta różana. Jej piękno towarzyszy wspaniałościom meczetów, pałaców i całej kulturze islamu. Warto nadmienić, że róża czerpie swój „pogrzebowy” rodowód już od tzw. przedklasycznej starożytności. Składanie umarłemu w darze róży zostało zapoczątkowane prawdopodobnie przez Rzymian, którzy zastąpili krwawe ofiary składane za zmarłych tym mniej barbarzyńskim zwyczajem. W pałacu w Knossos, mieście uważanym dziś za wielką nekropolię starożytnych Kreteńczyków, pomieszczenie królowej ozdobione jest fryzami z róż. Kaplice pogrzebowe kościołów gotyckich często posiadają motywy róży na sklepieniach. Także miejsca gdzie chowano zmarłych od średniowiecza coraz częściej nazywano ogrodami różanymi.
w cudowny sposób z Mekki do Jerozolimy, skąd wzniósł się do siódmego nieba”. Obecnie wokół słynnego meczetu al-Aksa na pamiątkę proroka i chwałę Allacha rosną róże, ale wyłącznie o białych kwiatach, symbolizując krople potu wylane przez Mahometa zmęczonego podróżą do Jerozolimy. W różnych kulturach dla uczczenia szczególnych gości wysypywano ścieżki powitalne płatkami z róż – nie jest to natomiast możliwe u wyznawców Allacha, gdyż róża jest dla nich duchowym symbolem: żaden mahometanin nie zostawi płatka róży na ziemi; podniesie go i złoży w spokojnym miejscu. W tym pochyleniu się wyznawców Allacha nad płatkiem róży jest obraz pokory i szacunku dla wiary. Zasady islamu nie pozwalają na używanie w sztuce postaci, obrazów; można używać wzory geometryczne i abstrakcyjne. Jedynym wyjątkiem jest rozeta różana. Jej piękno towarzyszy wspaniałościom meczetów, pałaców i całej kulturze islamu. Warto nadmienić, że róża czerpie swój „pogrzebowy” rodowód już od tzw. przedklasycznej starożytności. Składanie umarłemu w darze róży zostało zapoczątkowane prawdopodobnie przez Rzymian, którzy zastąpili krwawe ofiary składane za zmarłych tym mniej barbarzyńskim zwyczajem. W pałacu w Knossos, mieście uważanym dziś za wielką nekropolię starożytnych Kreteńczyków, pomieszczenie królowej ozdobione jest fryzami z róż. Kaplice pogrzebowe kościołów gotyckich często posiadają motywy róży na sklepieniach. Także miejsca gdzie chowano zmarłych od średniowiecza coraz częściej nazywano ogrodami różanymi.
Lotos występuje jako popularny motyw dekoracyjny w sztuce
egipskiej, charakterystyczny jest dla kolumn zwanych lotosowymi. Był on
atrybutem różnych bóstw, wykorzystywano go w
rytuałach pogrzebowych i ofiarnych. Był też używany w malarstwie
ściennym i na papirusach, znany w sztuce Indii w głowicach i bazach kolumn oraz
podstawach tronu Buddy i Brahmy. W buddyzmie i hinduizmie pąk lotosu pływający
na prawodach uchodził za symbol całości wszystkich jeszcze nierozwiniętych
możliwości przed stworzeniem świata; otwarty kwiat lotosu jest symbolem
stworzenia. Żaden inny kwiat nie jest też tak często przywoływany, gdyż w
codziennej modlitwie ok. 600 milionów wyznawców buddyzmu powtarza: „ o skarbie
w kwiecie lotosu”, mając na myśli Buddę. Dużego znaczenia nabiera fakt, że
korzenie lotosu tkwią głęboko w mule, z którego wyrasta najczystszy w religii
Wschodu kwiat – symbol wszechświata, świętości, wieczności, nirwany,
doskonałości, ciągłego odradzania się i kobiecego piękna. Kwiaty różowe
wyrażają ciągłe dążenie do doskonałości a białe – wyzwolenie się z pragnień
ziemskich. W Egipcie oznaczał stworzenie świata i poświęcony był Ozyrysowi i
Izydzie. Wg islamu lotos rośnie w siódmym niebie po prawicy Boga.
Jemioła przez celtyckich druidów uważana za dar nieba. W pierwszy
dzień nowego roku kapłan ścinał ją złotym sierpem i niósł w uroczystym
pochodzie. W nordyckich krajach powstał zwyczaj zawieszania jemioły u sufitu na
Boże Narodzenie, aby odpędzała od domu uroki i demony. W starożytnej Grecji gałązką
jemioły posługiwała się Prozerpina do otwierania bram Hadesu.
Lilia od starożytności ma duże znaczenie w symbolice i
ceremoniałach religijnych różnych narodów. U Rzymian była symbolem nadziei; Grecy
poświęcili ją Herze, Afrodycie, Artemidzie, a Zeus zasiadał na tronie ozdobionym
białymi liliami.
W dobie romantycznej wierzono,
że bluszcz symbolizuje życie, które
nie przemija, był znakiem nieśmiertelności, zmartwychwstania, wierności,
przyjaźni oraz przywiązania. Roślinę tę przypisywano starożytnym bogom: w
Egipcie – Ozyrysowi, w Grecji – Dionizosowi, Apollinowi, Atenie; w Rzymie
Saturnowi. Druidzi stawiali ołtarze pod drzewami obrośniętymi bluszczem i
wieńczyli swe głowy tą właśnie rośliną. W Grecji dawano go oblubieńcowi w
czasie wesela. Z racji potrzeby opierania się na czymś, bluszcz niejednokrotnie
był też kobiecym symbolem.
Bambus – kolanka, poszczególne odcinki i strzelistość bambusa
symbolizują
w buddyzmie drogę i pojedyncze stopnie rozwoju duchowego.
w buddyzmie drogę i pojedyncze stopnie rozwoju duchowego.
Bób – pokryte czarnymi plamami kwiaty uchodziły za symbol śmierci,
jego nasiona zaś łączono z płodnością (embriony). Ofiary z bobu składano też
przy pracy w polu i przy żniwach; podczas wesel i pogrzebów.
Chryzantema w Chinach i Japonii symbol szczęścia i długiego życia.
Fiołek - u Greków był atrybutem Ateny. W starożytnej Grecji fiołki
były kwiatami obrzędowymi przy ceremoniach pogrzebowych.
Grzyb
w starożytnych Chinach był symbolem długiego życia. W okolicach Afryki i
Syberii interpretowano go jako symbol duszy ludzkiej.
Narcyz – w Grecji symbolicznie łączono go ze snem i sadzono na
grobach na znak pokrewieństwa śmierci i snu. U Arabów ze względu na jego prostą
łodygę jest porównywany do człowieka prawego, działającego zgodnie z
przykazaniami Boga.
Pszenica - w starożytnej Grecji kłos jako owoc macierzyńskiego łona
ziemi symbolizowała owoc ludzkiego ciała, była symbolem Demeter. W Egipcie
rosnąca pszenica oznaczała zmartwychwstającego Ozyrysa.
Rozmaryn znany był już w starożytnym Egipcie i znajdowany przy
mumiach. Używano go też do wykonywania wieńców. W średniowieczu nabrał
znaczenia obrzędowego, uważano go za symbol miłości, wierności i śmierci. W
niektórych krajach germańskich noszono jego gałązki podczas pogrzebów.
Werbena lekarska - w Egipcie
zwano ją „łzami Izydy” i spalano podczas obrzędów świątecznych ku czci tej
bogini. Wiązkę werbeny składano zawsze na ołtarzu Jowisza.
Losy człowieka silnie zrosły
się z drzewem i to nie tylko w użyciu drewna na zaspokojenie potrzeb bytowych,
ale w jego stosunku do tradycji i historii. Stąd od dawna uznawane są walory
zarówno pomnika przyrody, jak i zabytkowej drewnianej architektury poczynając
od chałupy z czerwonej sosny, przez dwór, aż po modrzewiowy kościółek wśród
starych, pięknych lip.
Witaj, miałabym prośbę o podzielenie się ze mną literaturą z której korzystałaś pisząc ten artykuł ? :)
OdpowiedzUsuńto jest część mojej pracy mgr
OdpowiedzUsuńpodaję całą literaturę jaką wykorzystałam do powyższego artykułu
BIBLIOGRAFIA
Baldock J. 1994. Symbolika chrześcijańska. Wydawnictwo REBIS. Poznań.
Bernhard M. 2000. Klasztory: niezwykłe miejsca modlitwy i kontemplacji. Wydawnictwo DIOGENES. Warszawa.
Bogdanowski J. 2001. Drzewo – sacrum i profanum. AURA 2: 34-35
Bogdanowski J. 2001. Wśród niezwykłych postaci średniowiecznych ogrodów. AURA 1: 34-35
Cirlot J. E. 2001. Słownik symboli. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
cd
OdpowiedzUsuńDahler E. 1999. Święta i symbole. Wydawnictwo Księży Marianów. Warszawa
Dąbrowski E. 1962. Religie Wschodu. Księgarnia Św. Wojciecha. Poznań
Fischer A. 1910. Do wątku odkwitającej gałęzi. LUD t XVI: 33-44
Forstner A. 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Wydawnictwo PAX. Warszawa
Gajda M. Horzela A. 2000. Ogrody pamięci. OGRODY 11 (19): 20-25
Gąsior A. Trela A. 2002. Passiflora – męczennica. KWIATY 1:4
Godet J. D. 1997. Drzewa i krzewy. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
Hall J. 1997. Leksykon symboli sztuki Wschodu i Zachodu. Wydawnictwo Baran i Suszyński. Kraków
Hani J. 1998. Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
Hoffsümmer W. 2001. 86 kazań opartych na symbolach. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
Hoffsümmer W. 2001.Leksykon dawnych i nowych symboli. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
Janicka-Krzywda U. 1998. Potęga dziurawca. KWIATY 2: 11
Janicka-Krzywda U. 1998. Magiczna siła czosnku. KWIATY 3: 13
Janicka-Krzywda U. 1999. Cis w legendzie i magii. KWIATY 4: 13
Janicka-Krzywda U. 2000. Tarnina chroniąca od złego... KWIATY 1: 9
Janicka-Krzywda U. 2000. Zło boi się jałowca. KWIATY 3: 31
Janicka-Krzywda U. 2000. Pokrzywa – nielubiane ziele? KWIATY 4: 9
Janicka-Krzywda U. 2001. Mirtowy wianek i nie tylko. KWIATY 4: 13
Janicka-Krzywda U. 2002. Dąb świadek tysiącleci. KWIATY 1: 20-21
Janicka-Krzywda U. 2002. Jak makiem zasiał … KWIATY 1: 14
Janicka-Krzywda U. 2002. Rutko, rutko zielona ... KWIATY 2: 32-33
Janicka-Krzywda U. 2002. Tojad – ziele pełne sprzeczności. KWIATY 3: 23
Kopaliński W. 1985. Słownik mitów i tradycji kultury. Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa
Kopaliński W. 1990. Słownik symboli. Wydawnictwo WIEDZA POWSZECHNA. Warszawa
Kordaszewski M. 2002. „Arka Pana”: historia i symbolika. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
Kosidowski Z. 1988. Opowieści biblijne. Opowieści ewangelistów. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
Kreis H. St. 1999. Kwiaty w kościele. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
Kuźnicka B. Dziak M. 1992. Zioła i ich stosowanie. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. Warszawa
Lichaczow D. 1991. Poezja ogrodów. Wydawnictwo OSSOLINEUM. Wrocław
Majdecki L. 1978. Historia ogrodów. PWN. Warszawa
Mazerant-Leszkowska A. 1990. Mała księga ziół. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. Warszawa
Mircea. E. 1998. Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym. Wydawnictwo KR. Warszawa
Mitkowska A. 1997. Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika. PK. Kraków
Muras P. 1995. Poznajemy pełne zieleni cmentarze Europy Zachodniej. KWIATY 3:19
Mynett K. 1998. Buddyzm i kwiat lotosu. KWIATY 2: 21
Mynett K. 1998. Judaizm obfituje w rośliny – symbole. KWIATY 3: 21
Mynett K. 1998. Lilia biała – kwiat chrześcijaństwa. KWIATY 4: 21
Mynett K. 1999. Róża i islam. KWIATY 1: 20
Niebrzegowska S. 2000. Przestrach od przestrachu: rośliny w ludowych przekazach ustnych. Wydawnictwo UMCS. Lublin
Niwiński A. 1984. Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
Nowiński M. 1983. Dzieje upraw i roślin leczniczych. PWRiL. Warszawa
Oesterreicher-Mollwo M. 1992. Leksykon symboli. ROK CORPORATION S.A. Warszawa
OdpowiedzUsuńParandowski J. 1990. Mitologia. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań
Pawłowska T. 2002. Bluszcz. KWIATY 3: 9
Pick. J. 1998. W świecie Biblii – flora: niemi świadkowie chwały Boga. Wydawnictwo BERNARDINUM. Pelplin
Pokorny J. 1992. Drzewa znane i mniej znane. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. Warszawa
Praca zbiorowa. 1996. Przewodnik po Biblii. Wydawnictwo VOCATIO. Warszawa
Praca zbiorowa. 1981. Religie Bliskiego Wschodu i dawnej Europy. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
Prieur. J. 1997. Symbole świata. Wydawnictwo TOMACO. Warszawa
Przymęska J. 1998. Chryzantemy wiecznie młode. KWIATY 3: 8
Radwańska-Paryska Z, Paryski W. H. 1973. Encyklopedia tatrzańska. Wydawnictwo SPORT I TURYSTYKA. Warszawa
Rak J. 1998. Ogrody pamięci. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
Reinhard J. 1999. Zaklęte w lodzie. NATIONAL GEOGRAPHIC 2: 69
Rosier-Siedlecka M. 1980. Posoborowa architektura sakralna. RW KUL. Lublin
Sobczak. J. 2000. Święci i ich symbole. Księgarnia Świętego Wojciecha. Poznań
Szczyglewska D. 2002. Rośliny zielarskie w apteczce domowej i w kuchni. WIADOMOŚCI ZIELARSKIE 12: 4-5
Talarczyk T. 1999. Cis w ogrodzie i parku. KWIATY 4: 14
Uryga J. 2002. Cmentarne symbole naszej wiary. ŹRÓDŁO 44: 19
Wańczowski M. 1993. Księga żałoby i śmierci. Wydawca Marian Wańczowski. Opole
Ziółkowska M. 1998. Gawędy o drzewach. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. Warszawa
Sklep ogrodniczy internetowy https://zielonomi24.pl/
OdpowiedzUsuń