„Każdy cmentarz jest
jakby ogrodem, takie w nim mnóstwo drzew, krzewów i kwiatów.
To starannie rozjaśnia mieszkanie śmierci, przystęp daje nadziei”.
To starannie rozjaśnia mieszkanie śmierci, przystęp daje nadziei”.
Klementyna z Tańskich Hoffmanowa
Rośliny i przedmioty sztuki od
zawsze towarzyszyły zmarłym. Gdy prawie 80 lat temu na terenie królewskiej
metropolii w Tebach odkryto grób faraona Tutenchamona, oprócz przedmiotów
stanowiących podstawowe wyposażenie grobu znaleziono zasuszony bukiet polnych
kwiatów złożony w sarkofagu władcy. W kulturach Słowiańskich roślinność
nagrobna podlegała bezwzględnej ochronie. Wierzono, że po pochowaniu ciała
dusza zmarłego przechodzi w rośliny wyrosłe na grobie bądź rosnące niedaleko
drzewo. Doprowadziły to do zakazu jakichkolwiek zmian w naturalnej florze
cmentarnej. Rosnących na grobie kwiatów nie wolno było nie tylko zrywać, ale
nawet wąchać. Wiązało się to z wierzeniami, że wszystko, co wyrosło na grobie
należało do zmarłego, i że roślinność ta pozostawała w związku ze zmarłym,
mogła też tak jak i on (np. szkodliwie) oddziaływać na otoczenie. W
średniowieczu istniał zakaz chowania na poświęconych cmentarzach zmarłych,
których stracono na szubienicy lub byli ekskomunikowani, zdarzały się więc
przypadki, iż trumny z ciałami owych nieszczęśników umieszczano na drzewach.
W czasach reformacji Niemcy,
uniezależnieni od władzy Kościoła katolickiego, przestali respektować
istniejący wtedy zakaz upiększania grobów roślinnością.
Na cmentarzach pojawiły się różne rośliny, które pełniły ważną rolę symboliczną. Wśród nich sadzono drzewa owocowe i krzewy, przypominające o przemijaniu.
Na cmentarzach pojawiły się różne rośliny, które pełniły ważną rolę symboliczną. Wśród nich sadzono drzewa owocowe i krzewy, przypominające o przemijaniu.
Cmentarz romantyczny
przypisywał roślinom różnorakie znaczenia symboliczne. Na grobach najczęściej
sadzono róże, lilie, bratki i nieśmiertelniki. Z drzew wybierano lipę, jodłę,
świerk, cyprys oraz śliwę. Na grobach często też sadzono powój, barwinek i
bluszcz.
Wymagania reguły zakonnej
określały w klasztorze formę i miejsce cmentarza, który miał układ regularny
wyznaczony symetrycznie rozmieszczonymi mogiłami, między którymi sadzono drzewa
głównie owocowe, a całość założenia przybierała formę cmentarza –sadu.
Pod koniec XIX wieku Kościół,
który wcześniej zabraniał dekorowania grobów roślinami, zaczął apelować o
obsadzanie grobów kwiatami i drzewami ze względów bardzo praktycznych – ich
zadaniem było oczyszczać powietrze. Sadzenie na grobach różnych roślin miało u
pogan zgoła inne podłoże i znaczenie. Chodziło tu o „umilenie” zmarłemu pobytu
w grobie, poprzez otoczenie go roślinami, które zmarły za życia lubił. W
przypadku roślin kolczastych chodziło też o odpędzenie złych duchów mogących
zakłócić odpoczynek zmarłego.
Trawnikowy typ cmentarzy z
zupełnie płaskimi mogiłami przetrwał do dziś
w kulturze anglosaskiej i przyjął się w Stanach Zjednoczonych. Tam trawnik odgrywa zasadniczą rolę. Poszczególne groby, prawie identyczne i często bardzo skromne wyglądają niezwykle estetycznie. Najczęściej są to proste płyty nagrobne umieszczone na poziomie gruntu. Jest to wielki cmentarny trawnik tzw. „lawn cemetery”.
w kulturze anglosaskiej i przyjął się w Stanach Zjednoczonych. Tam trawnik odgrywa zasadniczą rolę. Poszczególne groby, prawie identyczne i często bardzo skromne wyglądają niezwykle estetycznie. Najczęściej są to proste płyty nagrobne umieszczone na poziomie gruntu. Jest to wielki cmentarny trawnik tzw. „lawn cemetery”.
Cmentarze to nieodłączna część
aglomeracji miejskiej spełniającej wiele funkcji, w tym także terenów zieleni
otwartej. Cmentarze włączono w ciągi pieszych wędrówek stanowiących oazy
zieleni. Różnej szerokości aleje i drogi okolone są przez drzewa. Dominują tu
gatunki i odmiany o regularnych pokrojach stożkowato-owalnych, kolumnowych czy
kulistych. Na skrzyżowaniach alei i dróg sadzi się drzewa wyróżniające się
pokrojem lub barwą liści. Dużą wagę przywiązuje się do zagospodarowania terenu
wokół kaplic oraz miejsc przechowywania i kremacji zwłok. Są one zwykle
oddalone od kwater i otoczone szczególnie bujną roślinnością.
W Polsce ukształtował się
odmienny typ cmentarza, pełen kamiennych
i betonowych grobowców, kaplic i rzeźb, oddzielonych od siebie utwardzonymi drogami i przejściami.
i betonowych grobowców, kaplic i rzeźb, oddzielonych od siebie utwardzonymi drogami i przejściami.
bardzo ciekawy artykuł, mogę wiedzieć z jakiej literatury skorzystano??
OdpowiedzUsuńproszę o odpowiedź
pozdrawiam
dziękuję bardzo kiedyś popełniłam pracę dyplomową i te zagadnienia tam ujęłam
Usuńjeśli o "pomoce" chodzi to troszkę tego było co poniżej podaję
i jednocześnie owocnych poszukiwań życzę
BIBLIOGRAFIA
1. Baldock J. 1994. Symbolika chrześcijańska. Wydawnictwo REBIS. Poznań.
2. Bernhard M. 2000. Klasztory: niezwykłe miejsca modlitwy i kontemplacji. Wydawnictwo DIOGENES. Warszawa.
3. Bogdanowski J. 2001. Drzewo – sacrum i profanum. AURA 2: 34-35
4. Bogdanowski J. 2001. Wśród niezwykłych postaci średniowiecznych ogrodów. AURA 1: 34-35
5. Cirlot J. E. 2001. Słownik symboli. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
6. Dahler E. 1999. Święta i symbole. Wydawnictwo Księży Marianów. Warszawa
7. Dąbrowski E. 1962. Religie Wschodu. Księgarnia Św. Wojciecha. Poznań
8. Fischer A. 1910. Do wątku odkwitającej gałęzi. LUD t XVI: 33-44
9. Forstner A. 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Wydawnictwo PAX. Warszawa
10. Gajda M. Horzela A. 2000. Ogrody pamięci. OGRODY 11 (19): 20-25
11. Gąsior A. Trela A. 2002. Passiflora – męczennica. KWIATY 1:4
12. Godet J. D. 1997. Drzewa i krzewy. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
13. Hall J. 1997. Leksykon symboli sztuki Wschodu i Zachodu. Wydawnictwo Baran i Suszyński. Kraków
14. Hani J. 1998. Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
15. Hoffsümmer W. 2001. 86 kazań opartych na symbolach. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
16. Hoffsümmer W. 2001.Leksykon dawnych i nowych symboli. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
17. Janicka-Krzywda U. 1998. Potęga dziurawca. KWIATY 2: 11
18. Janicka-Krzywda U. 1998. Magiczna siła czosnku. KWIATY 3: 13
19. Janicka-Krzywda U. 1999. Cis w legendzie i magii. KWIATY 4: 13
20. Janicka-Krzywda U. 2000. Tarnina chroniąca od złego... KWIATY 1: 9
21. Janicka-Krzywda U. 2000. Zło boi się jałowca. KWIATY 3: 31
22. Janicka-Krzywda U. 2000. Pokrzywa – nielubiane ziele? KWIATY 4: 9
23. Janicka-Krzywda U. 2001. Mirtowy wianek i nie tylko. KWIATY 4: 13
24. Janicka-Krzywda U. 2002. Dąb świadek tysiącleci. KWIATY 1: 20-21
25. Janicka-Krzywda U. 2002. Jak makiem zasiał … KWIATY 1: 14
26. Janicka-Krzywda U. 2002. Rutko, rutko zielona ... KWIATY 2: 32-33
27. Janicka-Krzywda U. 2002. Tojad – ziele pełne sprzeczności. KWIATY 3: 23
28. Kopaliński W. 1985. Słownik mitów i tradycji kultury. Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa
29. Kopaliński W. 1990. Słownik symboli. Wydawnictwo WIEDZA POWSZECHNA. Warszawa
30. Kordaszewski M. 2002. „Arka Pana”: historia i symbolika. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
31. Kosidowski Z. 1988. Opowieści biblijne. Opowieści ewangelistów. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
32. Kreis H. St. 1999. Kwiaty w kościele. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
33. Kuźnicka B. Dziak M. 1992. Zioła i ich stosowanie. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. Warszawa
34. Lichaczow D. 1991. Poezja ogrodów. Wydawnictwo OSSOLINEUM. Wrocław
35. Majdecki L. 1978. Historia ogrodów. PWN. Warszawa
36. Mazerant-Leszkowska A. 1990. Mała księga ziół. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. Warszawa
37. Mircea. E. 1998. Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym. Wydawnictwo KR. Warszawa
38. Mitkowska A. 1997. Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika. PK. Kraków
39. Muras P. 1995. Poznajemy pełne zieleni cmentarze Europy Zachodniej. KWIATY 3:19
40. Mynett K. 1998. Buddyzm i kwiat lotosu. KWIATY 2: 21
41. Mynett K. 1998. Judaizm obfituje w rośliny – symbole. KWIATY 3: 21
42. Mynett K. 1998. Lilia biała – kwiat chrześcijaństwa. KWIATY 4: 21
43. Mynett K. 1999. Róża i islam. KWIATY 1: 20
44. Niebrzegowska S. 2000. Przestrach od przestrachu: rośliny w ludowych przekazach ustnych. Wydawnictwo UMCS. Lublin
45. Niwiński A. 1984. Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
46. Nowiński M. 1983. Dzieje upraw i roślin leczniczych. PWRiL. Warszawa
47. Oesterreicher-Mollwo M. 1992. Leksykon symboli. ROK CORPORATION S.A. Warszawa
48. Parandowski J. 1990. Mitologia. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań
49. Pawłowska T. 2002. Bluszcz. KWIATY 3: 9
50. Pick. J. 1998. W świecie Biblii – flora: niemi świadkowie chwały Boga. Wydawnictwo BERNARDINUM. Pelplin
Usuń51. Pokorny J. 1992. Drzewa znane i mniej znane. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. Warszawa
52. Praca zbiorowa. 1996. Przewodnik po Biblii. Wydawnictwo VOCATIO. Warszawa
53. Praca zbiorowa. 1981. Religie Bliskiego Wschodu i dawnej Europy. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
54. Prieur. J. 1997. Symbole świata. Wydawnictwo TOMACO. Warszawa
55. Przymęska J. 1998. Chryzantemy wiecznie młode. KWIATY 3: 8
56. Radwańska-Paryska Z, Paryski W. H. 1973. Encyklopedia tatrzańska. Wydawnictwo SPORT I TURYSTYKA. Warszawa
57. Rak J. 1998. Ogrody pamięci. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
58. Reinhard J. 1999. Zaklęte w lodzie. NATIONAL GEOGRAPHIC 2: 69
59. Rosier-Siedlecka M. 1980. Posoborowa architektura sakralna. RW KUL. Lublin
60. Sobczak. J. 2000. Święci i ich symbole. Księgarnia Świętego Wojciecha. Poznań
61. Szczyglewska D. 2002. Rośliny zielarskie w apteczce domowej i w kuchni. WIADOMOŚCI ZIELARSKIE 12: 4-5
62. Talarczyk T. 1999. Cis w ogrodzie i parku. KWIATY 4: 14
63. Uryga J. 2002. Cmentarne symbole naszej wiary. ŹRÓDŁO 44: 19
64. Wańczowski M. 1993. Księga żałoby i śmierci. Wydawca Marian Wańczowski. Opole
65. Ziółkowska M. 1998. Gawędy o drzewach. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. Warszawa
Dla rodzin z dziećmi ważne może być, aby meble ogrodowe były bezpieczne i łatwe do utrzymania w czystości. Meble z zaokrąglonymi krawędziami, stabilne i łatwe do czyszczenia mogą być odpowiednie. Szczegółowe informacje o takich produktach dostępne są na https://ogrodolandia.pl/meble-ogrodowe.
OdpowiedzUsuń