środa, 25 lipca 2012

HISTORYCZNA ROŚLINNOŚĆ CMENTARZY I TERENÓW PRZYKOŚCIELNYCH

„Każdy cmentarz jest jakby ogrodem, takie w nim mnóstwo drzew, krzewów i kwiatów.
To starannie rozjaśnia mieszkanie śmierci, przystęp daje nadziei”.
Klementyna z Tańskich Hoffmanowa 
                                                                     
Rośliny i przedmioty sztuki od zawsze towarzyszyły zmarłym. Gdy prawie 80 lat temu na terenie królewskiej metropolii w Tebach odkryto grób faraona Tutenchamona, oprócz przedmiotów stanowiących podstawowe wyposażenie grobu znaleziono zasuszony bukiet polnych kwiatów złożony w sarkofagu władcy. W kulturach Słowiańskich roślinność nagrobna podlegała bezwzględnej ochronie. Wierzono, że po pochowaniu ciała dusza zmarłego przechodzi w rośliny wyrosłe na grobie bądź rosnące niedaleko drzewo. Doprowadziły to do zakazu jakichkolwiek zmian w naturalnej florze cmentarnej. Rosnących na grobie kwiatów nie wolno było nie tylko zrywać, ale nawet wąchać. Wiązało się to z wierzeniami, że wszystko, co wyrosło na grobie należało do zmarłego, i że roślinność ta pozostawała w związku ze zmarłym, mogła też tak jak i on (np. szkodliwie) oddziaływać na otoczenie. W średniowieczu istniał zakaz chowania na poświęconych cmentarzach zmarłych, których stracono na szubienicy lub byli ekskomunikowani, zdarzały się więc przypadki, iż trumny z ciałami owych nieszczęśników umieszczano na drzewach.
W czasach reformacji Niemcy, uniezależnieni od władzy Kościoła katolickiego, przestali respektować istniejący wtedy zakaz upiększania grobów roślinnością.
Na cmentarzach pojawiły się różne rośliny, które pełniły ważną rolę symboliczną. Wśród nich sadzono drzewa owocowe i krzewy, przypominające o przemijaniu.
Cmentarz romantyczny przypisywał roślinom różnorakie znaczenia symboliczne. Na grobach najczęściej sadzono róże, lilie, bratki i nieśmiertelniki. Z drzew wybierano lipę, jodłę, świerk, cyprys oraz śliwę. Na grobach często też sadzono powój, barwinek i bluszcz.
Wymagania reguły zakonnej określały w klasztorze formę i miejsce cmentarza, który miał układ regularny wyznaczony symetrycznie rozmieszczonymi mogiłami, między którymi sadzono drzewa głównie owocowe, a całość założenia przybierała formę cmentarza –sadu.
Pod koniec XIX wieku Kościół, który wcześniej zabraniał dekorowania grobów roślinami, zaczął apelować o obsadzanie grobów kwiatami i drzewami ze względów bardzo praktycznych – ich zadaniem było oczyszczać powietrze. Sadzenie na grobach różnych roślin miało u pogan zgoła inne podłoże i znaczenie. Chodziło tu o „umilenie” zmarłemu pobytu w grobie, poprzez otoczenie go roślinami, które zmarły za życia lubił. W przypadku roślin kolczastych chodziło też o odpędzenie złych duchów mogących zakłócić odpoczynek zmarłego.
Trawnikowy typ cmentarzy z zupełnie płaskimi mogiłami przetrwał do dziś
w kulturze anglosaskiej i przyjął się w Stanach Zjednoczonych. Tam trawnik odgrywa zasadniczą rolę. Poszczególne groby, prawie identyczne i często bardzo skromne wyglądają niezwykle estetycznie. Najczęściej są to proste płyty nagrobne umieszczone na poziomie gruntu. Jest to wielki cmentarny trawnik tzw. „lawn cemetery”.
Cmentarze to nieodłączna część aglomeracji miejskiej spełniającej wiele funkcji, w tym także terenów zieleni otwartej. Cmentarze włączono w ciągi pieszych wędrówek stanowiących oazy zieleni. Różnej szerokości aleje i drogi okolone są przez drzewa. Dominują tu gatunki i odmiany o regularnych pokrojach stożkowato-owalnych, kolumnowych czy kulistych. Na skrzyżowaniach alei i dróg sadzi się drzewa wyróżniające się pokrojem lub barwą liści. Dużą wagę przywiązuje się do zagospodarowania terenu wokół kaplic oraz miejsc przechowywania i kremacji zwłok. Są one zwykle oddalone od kwater i otoczone szczególnie bujną roślinnością.
W Polsce ukształtował się odmienny typ cmentarza, pełen kamiennych
i betonowych grobowców, kaplic i rzeźb, oddzielonych od siebie utwardzonymi drogami i przejściami.

3 komentarze:

  1. bardzo ciekawy artykuł, mogę wiedzieć z jakiej literatury skorzystano??
    proszę o odpowiedź
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję bardzo kiedyś popełniłam pracę dyplomową i te zagadnienia tam ujęłam
      jeśli o "pomoce" chodzi to troszkę tego było co poniżej podaję
      i jednocześnie owocnych poszukiwań życzę

      BIBLIOGRAFIA
      1. Baldock J. 1994. Symbolika chrześcijańska. Wydawnictwo REBIS. Poznań.
      2. Bernhard M. 2000. Klasztory: niezwykłe miejsca modlitwy i kontemplacji. Wydawnictwo DIOGENES. Warszawa.
      3. Bogdanowski J. 2001. Drzewo – sacrum i profanum. AURA 2: 34-35
      4. Bogdanowski J. 2001. Wśród niezwykłych postaci średniowiecznych ogrodów. AURA 1: 34-35
      5. Cirlot J. E. 2001. Słownik symboli. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
      6. Dahler E. 1999. Święta i symbole. Wydawnictwo Księży Marianów. Warszawa
      7. Dąbrowski E. 1962. Religie Wschodu. Księgarnia Św. Wojciecha. Poznań
      8. Fischer A. 1910. Do wątku odkwitającej gałęzi. LUD t XVI: 33-44
      9. Forstner A. 2001. Świat symboliki chrześcijańskiej. Wydawnictwo PAX. Warszawa
      10. Gajda M. Horzela A. 2000. Ogrody pamięci. OGRODY 11 (19): 20-25
      11. Gąsior A. Trela A. 2002. Passiflora – męczennica. KWIATY 1:4
      12. Godet J. D. 1997. Drzewa i krzewy. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
      13. Hall J. 1997. Leksykon symboli sztuki Wschodu i Zachodu. Wydawnictwo Baran i Suszyński. Kraków
      14. Hani J. 1998. Symbolika świątyni chrześcijańskiej. Wydawnictwo ZNAK. Kraków
      15. Hoffsümmer W. 2001. 86 kazań opartych na symbolach. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
      16. Hoffsümmer W. 2001.Leksykon dawnych i nowych symboli. Wydawnictwo JEDNOSC. Kielce
      17. Janicka-Krzywda U. 1998. Potęga dziurawca. KWIATY 2: 11
      18. Janicka-Krzywda U. 1998. Magiczna siła czosnku. KWIATY 3: 13
      19. Janicka-Krzywda U. 1999. Cis w legendzie i magii. KWIATY 4: 13
      20. Janicka-Krzywda U. 2000. Tarnina chroniąca od złego... KWIATY 1: 9
      21. Janicka-Krzywda U. 2000. Zło boi się jałowca. KWIATY 3: 31
      22. Janicka-Krzywda U. 2000. Pokrzywa – nielubiane ziele? KWIATY 4: 9
      23. Janicka-Krzywda U. 2001. Mirtowy wianek i nie tylko. KWIATY 4: 13
      24. Janicka-Krzywda U. 2002. Dąb świadek tysiącleci. KWIATY 1: 20-21
      25. Janicka-Krzywda U. 2002. Jak makiem zasiał … KWIATY 1: 14
      26. Janicka-Krzywda U. 2002. Rutko, rutko zielona ... KWIATY 2: 32-33
      27. Janicka-Krzywda U. 2002. Tojad – ziele pełne sprzeczności. KWIATY 3: 23
      28. Kopaliński W. 1985. Słownik mitów i tradycji kultury. Państwowy Instytut Wydawniczy. Warszawa
      29. Kopaliński W. 1990. Słownik symboli. Wydawnictwo WIEDZA POWSZECHNA. Warszawa
      30. Kordaszewski M. 2002. „Arka Pana”: historia i symbolika. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
      31. Kosidowski Z. 1988. Opowieści biblijne. Opowieści ewangelistów. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
      32. Kreis H. St. 1999. Kwiaty w kościele. Wydawnictwo Benedyktynów TYNIEC. Kraków
      33. Kuźnicka B. Dziak M. 1992. Zioła i ich stosowanie. Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. Warszawa
      34. Lichaczow D. 1991. Poezja ogrodów. Wydawnictwo OSSOLINEUM. Wrocław
      35. Majdecki L. 1978. Historia ogrodów. PWN. Warszawa
      36. Mazerant-Leszkowska A. 1990. Mała księga ziół. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych. Warszawa
      37. Mircea. E. 1998. Obrazy i symbole: szkice o symbolizmie magiczno-religijnym. Wydawnictwo KR. Warszawa
      38. Mitkowska A. 1997. Sacrum w ogrodach: święte ogrody kalwaryjskie i ich symbolika. PK. Kraków
      39. Muras P. 1995. Poznajemy pełne zieleni cmentarze Europy Zachodniej. KWIATY 3:19
      40. Mynett K. 1998. Buddyzm i kwiat lotosu. KWIATY 2: 21
      41. Mynett K. 1998. Judaizm obfituje w rośliny – symbole. KWIATY 3: 21
      42. Mynett K. 1998. Lilia biała – kwiat chrześcijaństwa. KWIATY 4: 21
      43. Mynett K. 1999. Róża i islam. KWIATY 1: 20
      44. Niebrzegowska S. 2000. Przestrach od przestrachu: rośliny w ludowych przekazach ustnych. Wydawnictwo UMCS. Lublin
      45. Niwiński A. 1984. Mity i symbole religijne starożytnego Egiptu. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
      46. Nowiński M. 1983. Dzieje upraw i roślin leczniczych. PWRiL. Warszawa
      47. Oesterreicher-Mollwo M. 1992. Leksykon symboli. ROK CORPORATION S.A. Warszawa
      48. Parandowski J. 1990. Mitologia. Wydawnictwo Poznańskie. Poznań
      49. Pawłowska T. 2002. Bluszcz. KWIATY 3: 9


      Usuń
    2. 50. Pick. J. 1998. W świecie Biblii – flora: niemi świadkowie chwały Boga. Wydawnictwo BERNARDINUM. Pelplin
      51. Pokorny J. 1992. Drzewa znane i mniej znane. Polska Oficyna Wydawnicza BGW. Warszawa
      52. Praca zbiorowa. 1996. Przewodnik po Biblii. Wydawnictwo VOCATIO. Warszawa
      53. Praca zbiorowa. 1981. Religie Bliskiego Wschodu i dawnej Europy. Wydawnictwo ISKRY. Warszawa
      54. Prieur. J. 1997. Symbole świata. Wydawnictwo TOMACO. Warszawa
      55. Przymęska J. 1998. Chryzantemy wiecznie młode. KWIATY 3: 8
      56. Radwańska-Paryska Z, Paryski W. H. 1973. Encyklopedia tatrzańska. Wydawnictwo SPORT I TURYSTYKA. Warszawa
      57. Rak J. 1998. Ogrody pamięci. Wydawnictwo MULTICO. Warszawa
      58. Reinhard J. 1999. Zaklęte w lodzie. NATIONAL GEOGRAPHIC 2: 69
      59. Rosier-Siedlecka M. 1980. Posoborowa architektura sakralna. RW KUL. Lublin
      60. Sobczak. J. 2000. Święci i ich symbole. Księgarnia Świętego Wojciecha. Poznań
      61. Szczyglewska D. 2002. Rośliny zielarskie w apteczce domowej i w kuchni. WIADOMOŚCI ZIELARSKIE 12: 4-5
      62. Talarczyk T. 1999. Cis w ogrodzie i parku. KWIATY 4: 14
      63. Uryga J. 2002. Cmentarne symbole naszej wiary. ŹRÓDŁO 44: 19
      64. Wańczowski M. 1993. Księga żałoby i śmierci. Wydawca Marian Wańczowski. Opole
      65. Ziółkowska M. 1998. Gawędy o drzewach. Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza. Warszawa

      Usuń